חיפוש

ניקיון פחים משותפים – מי צריך לבצע זאת

אחת הסוגיות היותר בעייתיות ביחס בין הדיירים בבתים המשותפים לבין חברת הניהול, כמו גם ביחס בין הדיירים לבין עצמם, היא סוגיית הניקיון. בבניינים גדולים, שבהם השטח של הבניין נפרד מהשטח של בניינים אחרים, הדברים ברורים למדיי וכל אחד מהצדדים יודע פחות או יותר את גבולות האחריות שלו. עם זאת, יש מקרים שבהם הגבולות של האחריות הם מטושטשים למדיי. אחת הסוגיות היותר טעונות מהסוג הזה, הינה סוגיית הניקיון של הפחים המשותפים. מי אחראי על הניקיון של הפחים המשותפים? איך מתחלקת האחריות של כלל הדיירים באשר לשטחים הציבוריים ובכלל? בשורות הבאות נבהיר את הנושא.

פח אשפה

ניקיון פחים משותפים והאחריות עליהם

אחת הסוגיות היותר בעייתיות ביחסים בין הדיירים בבניינים משותפים היא הנושא של הניקיון בכלל, והניקיון של פחים משותפים בפרט. ועל הבעיה הזאת נוסף מצב שהוא ייחודי למדינת ישראל, מצב שבו יש פחים גדולים המשותפים לשני בניינים במקביל. במצב הזה, מתעוררות לא אחת מחלוקות באשר לתחומי האחריות בין הבניינים ובאשר לניקיון התקופתי של הפחים בפרט. המצב עלול להסתבך שבעתיים, אם באחד הבניינים נושא הניקיון מוזנח, ובאופן כללי אין עם מי לדבר (טיפים נוספים איך לגשת לעניין כאן) . במקרה הזה, אותו בניין שבו הדברים מתנהלים כשורה, מוצא עצמו מנקה גם עבור הבניין הסמוך.

במקרים שבהם קיימת מחלוקת באשר לניקיון של הפחים המשותפים, הדרך הראויה היא לפתור את המחלוקת מול הדיירים או הנציגות שלהם בבניין הבעייתי. במצבים יותר בעייתיים, אפשר לערב גורמים מוסמכים יותר, כמו עורכי הדין של האגודה לתרבות הדיור. ואולם במרבית המקרים מתברר בתוך זמן קצר, שגם בבניינים לא מנוהלים שבהם הדיירים, רובם ככולם, הם בעייתיים לכאורה, עדיין ניתן לפתור את הנושא בהידברות ולא באמצעים משפטיים. זה המקום להבהיר כי פינוי האשפה מהפחים הוא באחריותה הבלעדית של הרשות המקומית. מנגד, האחריות על הניקיון והתחזוקה של הפחים הוא באחריותם של כלל הדירים.

חלוקת אחריות על השטחים הציבוריים

סוגיית הניקיון של הפחים והאחריות עליו היא בדרך כלל רק חלק מהסוגיה הכללית יותר, שהיא האחריות על השטחים הציבוריים בבניין. גם כאן, ייתכנו מחלוקות בין דיירים בבניינים שיש ביניהם שטחים ציבוריים משותפים. עם זאת, אם בניין אחד מזניח את השטחים כאמור באופן פושע, שעלול לגרום נזקים לכלל הדיירים, חולדות, תיקנים ומזיקים אחרים), אזי יש אמצעים חוקיים לכפות על הדיירים בבניין הסורר למלא את חלקם (האם זה נחשב לעבירה פלילית?). לשם כך ניתן להסתייע גם ברשות המקומית שתחלק דו"חות לדיירים בבניין הבעייתי. לחילופין, ניתן להסתייע בייעוץ משפטי, שאותו מעניקה האגודה לתרבות הדיור. אבל הדרך הנכונה ביותר היא לנסות ולהביא את הדיירים בבניין הבעייתי לקחת לעצמם חברת ניהול ואחזקה כמו צ'יק צ'ק שתבצע את כלל העבודות החשובות ותפטור את אותם הדיירים מאחריות. אין עוררין על כך שמדובר בצעד בעייתי, אבל מנגד ברור שאין אפשרויות אחרות.

אולי תאהבו גם את: