חיפוש

האם חייבים חוות דעת על פי חוק בתביעות רשלנות רפואית?

ההגדרה המשפטית של מקרי רשלנות רפואית אינה ברורה וחד משמעית, מה שהופך את תהליך הוכחת הרשלנות והקשר הסיבתי שבינה לבין הנזק שנגרם, למשימה מאתגרת למדי. אחת הפרוצדורות המקובלות לביסוס עילת תביעת הרשלנות הרפואית היא באמצעות חוות דעת רפואית. כאן עולה השאלה – האם חוות הדעת הרפואית מחויבת על פי חוק?

 

מדוע תביעות רשלנות רפואית נחשבות למאתגרות?

את מקרי הרשלנות הרפואית מקובל לבחון על פי מבחן הרופא הסביר, בו נבדוק האם הרופא פעם על פי פרוצדורות הטיפול המקובלות. למעשה, רשלנות רפואית יכולה להתרחש בכל אחד משלבי הטיפול השונים, החל משלבי האבחון והייעוץ המקדימים, דרך הטיפול עצמו ועד השלבים שלאחר מכן, במעקב וביקורות אחר הטיפול.

כפי שניתן להבין, מבחן הרופא הסביר אינו מהווה הגדרה ברורה וחד משמעית עבור מקרי רשלנות רפואית, כאשר בנוסף על הקושי בהוכחת הרשלנות הרפואית עצמה והנזק שנגרם בעקבותיה, הרי שנדרש להוכיח גם את הקשר הסיבתי בין השניים. לפיכך, אחת הפרוצדורות המשפטיות המקובלות לביסוס עילת תביעת הרשלנות הרפואית היא, חוות דעת רפואית.

 

תביעות רשלנות רפואית – האם חייבים חוות דעת רפואית על פי חוק?

החוק בישראל מחייב לצרף חוות דעת רפואית לכל תביעה העוסקת בתחום נזקי גוף, כך שגם במקרים של רשלנות רפואית, חובה להציג חוות דעת רפואית משפטית מגורם רפואי (המצוי ברשימת הרופאים) בעל תואר מומחה בתחום הרלוונטי הנדון.

 

התחומים הנפוצים בהם ניתן לקבל חוות דעת רפואית בגין רשלנות רפואית

פנייה לקבלת חוות דעת רפואית מקצועית בגין מקרי רשלנות רפואית, דורשת מאיתנו לפנות אל הגורם המומחה הרלוונטי לתחום הרפואי הנדון, אותו תוכלו לאתר באמצעות אתר פורום רופאים. כך, בין מקרי הרשלנות הרפואית הנפוצים ביותר נמצאים:

 

רשלנות רפואית בהיריון / לידה

תהליך ההיריון המתמשך עד רגע הלידה, כרוך במספר רב של בדיקות רפואיות, אשר בין השאר, נועדו לאבחן מראש בעיות ומומים אצל העובר. מקרים בהם האבחון לא בוצע כנדרש וכן ביצוע פעולות רפואיות שגויות בתהליך הלידה עצמו, יכולים בהחלט להיחשב כמקרי רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית בניתוח

ניתוח הוא אחד הפרוצדורות הרפואיות המורכבות ביותר, באופן המחייב ריכוז מלא של הצוות הרפואי וביצוע מדויק של הרופא המנתח. כל והניתוח בוצע ללא הסכמה מדעת / הסבר הולם; ללא הסבר על אפשרויות טיפול אחרות; ובאופן לא מדויק, הרי שייתכן ומדובר ברשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית באבחון

לאבחון מקדים קיימת חשיבות מהותית בהצלחת הטיפול ולכן, לרשלנות רפואית באבחון (דוגמת פענוח שגוי, אי הפנייה לבדיקות המשך אצל רופא מומחה ועוד), יכולים להיות השפעות מרחיקות לכת על בריאותו של המטופל.

 

לסיכום

תביעות רשלנות רפואית נחשבות לתביעות מורכבות למדי, הן בגלל הגדרת מקרה הרשלנות הרפואית והן בשל הקושי להוכיח את הקשר הסיבתי שבין מקרה הרשלנות לנזק שנגרם ובהתאם לכך, מקובל להיעזר בחוות דעת רפואית מתאימה. היות ותביעות רשלנות רפואית שייכות לתחום נזקי הגוף, הרי שקיימת חובה על פי חוק להגיש חוות דעת רפואית מתאימה.

האם חייבים חוות דעת על פי חוק בתביעות רשלנות רפואית?

אולי תאהבו גם את:

סחר בסמים קלים
עו"ד סחר בסמים קלים

סחר, גם במקרה של סמים קלים, מהווה עבירה פלילית חמורה בתחומי שיפוט רבים. מאמר זה נועד להבהיר את תפקידו וחשיבותו של עורך דין המתמחה במקרים

קרא עוד »
עורך דין תאונות דרכים
עורך דין תאונות דרכים מומלץ

תאונת דרכים היא אירוע שמתרחש לפתע, מבהיל מאוד ומותיר אותנו חסרי אונים ולעיתים גם חבולים. בנוסף על כך, לתאונות הדרכים ייתכנו גם השלכות כלכליות משמעותיות.

קרא עוד »