חיפוש

מה הם יחסי עובד מעביד? כל הפרטים במקום אחד

בשעה טובה התחלתם לעבוד. במקרה של פציעה, פיטורים או פיצויים, כדאי לדעת האם בעת העסקתכם היו לכם יחסי עובד- מעביד אל מול מי שקיבל את השירות מכם. במאמר זה נסקור בקצרה את הפרטים סביב יחסי עובד-מעביד. חלקם עשוי להפתיע אתכם.

הגדרת יחסי עובד-מעביד

הגדרת יחסי עובד-מעביד היא הגדרה חוקית הנקבעת על ידי בית המשפט ללא תלות בצדדים הנידונים בתיק. זאת אומרת שגם אם אחד הצדדים מכחיש שהיחסים בינו לבין הצד השני היו יחסי עובד-מעביד, במידה וישנן ראיות המראות אחרת בסמכות בית המשפט לקבוע כי היחסים בין הצדדים עונים להגדרה החוקית של יחסי עובד-מעביד. במקרה כזה בית המשפט יכריע בתיק על סמך התקנות והחוקים השמורים לתנאי העסקה תחת חוזה עובד-מעביד. יש לשים לב כי גם אם נותן השירות הוגדר כקבלן עצמאי ונשכר תמורת קבלות, יתכן ובית המשפט יגדיר אותו כעובד ואת מקבל השירות כמעביד. הקביעה החוקית היא מהותית ולא צורנית. במקרים בהם נקבעו יחסי העובד-מעביד בדיעבד, על הזכויות הכלולות בהם על ידי המועסק, המעסיק יכול לקזז את הסכומים ששילם לעובד כקבלן עצמאי מתוך הסכומים שהוא מתחייב לו בדיעבד בתור שכיר.

 

המבחן המשולב

המבחן לקביעת יחסי עובד-מעביד הוא בעצם מספר המבחנים המשולבים יחד. העיקרי שבהם, מבחן ההשתלבות, בודק מצד אחד עד כמה העובד ותפקידו משתלבים במארג של בית העסק ומצד שני עד כמה הוא נושא בעלויות רווח והפסד, על מנת לבחון אם אין הוא בסך הכל בעל עסק משלו הנותן שירות לבית העסק הנידון. שאר המבחנים הם מבחן הקשר האישי- האם ניתן לשלוח מישהו אחר לבצע את העבודה ואם כן על מי האחריות למצוא מחליף, מבחן הפיקוח- עד כמה נוקשה הפיקוח של המעסיק, מבחן מסגרת שעות העבודה- אם ישנם ימים ושעות מוגדרים למסגרת בה נעשית העבודה, מקום ביצוע העבודה, אחריות כלי העבודה, צורת התשלום, משך ההתקשרות והסכמת הצדדים לגבי אופי העסקה.

 

בני משפחה

לעתים נוצרים יחסי עובד-מעביד בין בני משפחה, אם כי במקרה כזה בית המשפט יבחון ביתר דקדקנות את מערכת היחסים. הבחינה הדקדקנית נועדה להבדיל בין סיוע בין בני משפחה להעסקת בן משפחה ותבחן במיוחד את מסגרת שעות העבודה, השכר ששולם והאם הסדר העבודה בוצע בפועל. התבוננות בית המשפט על הפיקוח והבקרה, למשל, תהיה סלחנית יותר מאחר וזה טבעם של יחסי עובד-מעביד בין בני משפחה.

 

ייעוץ וזכויות

קיום יחסי עובד- מעביד טומן בחובו זכויות וחובות רחבות היקף ומגוונות. העובד נהנה מהגנה המונעת מהמעביד לפטרו במקרים מסוימים, הוא מבוטח במקרה של פציעה וכו'. במידה וברצונכם ללמוד על זכויותיכם כעובדים או שאתם זקוקים לייצוג במשפט מול המעביד, כדאי לפנות לעורך דין המתמחה בתחום, ונותן ייעוץ מקיף ומקצועי, כמו שניתן לראות פה https://liatfaigel-law.co.il.

אולי תאהבו גם את:

סחר בסמים קלים
עו"ד סחר בסמים קלים

סחר, גם במקרה של סמים קלים, מהווה עבירה פלילית חמורה בתחומי שיפוט רבים. מאמר זה נועד להבהיר את תפקידו וחשיבותו של עורך דין המתמחה במקרים

קרא עוד »
עורך דין תאונות דרכים
עורך דין תאונות דרכים מומלץ

תאונת דרכים היא אירוע שמתרחש לפתע, מבהיל מאוד ומותיר אותנו חסרי אונים ולעיתים גם חבולים. בנוסף על כך, לתאונות הדרכים ייתכנו גם השלכות כלכליות משמעותיות.

קרא עוד »